Tentoonstelling, 23 oktober 2011.
Werner Trio, Fragment uit: Inleidingswoord bij de opening van de tentoonstelling op 23 oktober 2011 te Merelbeke.
Dames en heren, jongens en meisjes,
Wij zijn toegelaten tot het heiligdom van Klaar Cornelis, dank u Klaar. Dit is een plek van verstilling en verdichting. Klaars sculpturen schreeuwen geen verontwaardiging uit, ze roepen associaties op met oeroude dolmens, grafstenen; de kring van Stonehenge ; de stèles waarin oude volkeren hun mythologieën of wetteksten uithouwden.
Ze lijken te spreken over onbekende, verre maar toch herkenbare dingen, die we ons moeten herinneren. De meesten van ons kennen Klaars werk al wel een beetje. Voorheen heeft Klaar 15 jaar lang groei uitgebeeld. Stengels en schors, basten en stronken, floëmen zoals ze het noemt. Ze versteende of fossiliseerde de groei.
Nu is er een nieuwe periode aangebroken. In interactie met gevonden steen, is Klaar getroffen geraakt door de relatie natuur- architectuur. De beelden bestaan uit twee, drie of vier delen. De verschillende delen heeft ze na boring met de hand gekliefd uit één steen- hard labeur- en dan heeft ze die delen in een nieuwe configuratie weer samengebracht. Waar het kan mag je erin gaan staan om het werk te beleven. Het werkproces is zichtbaar in de kliefsporen; met de beitel vertelt ze iets in een onbestaand geschrift.
De groeve in Balegem is voor Klaar een warme plek. De werkers in de zandgroeve hebben haar geleerd hoe ze met de zware steen kan omgaan, hoe ze hem kan verplaatsen, ze hebben haar de techniek van het kappen bijgebracht.
Klaar is een merkwaardige dame. Nog altijd zijn vrouwelijke beeldhouwers schaars. De beroemdste bij ons, Berlinde De Bruyckere, gebruikt materialen die ver staan van de steenhouwer. Van gekneed lood over stro en plaaster tot dode paarden. Dat zware beeldhouwwerk is zogezegd nooit iets voor vrouwen geweest. Het was iets voor noeste ambachtslui. De vrouw, dat was- en is nog vaak- iets voor naald en draad, keramiek, zang en poëzie.
Klaar behoort ook niet tot de nieuwe klasse van kunstenaar-ondernemers. Zij klaagt niets aan of behaagt niet, bespeelt niets of niemand. Haar werk is eerlijk en timeless en priceless. De waarde is onschatbaar.
Proficiat Klaar en dank je voor de uitnodiging.